Aanmaning

Wat is een aanmaning?

Een aanmaning, ook wel een betalingsherinnering genoemd, is een brief die je verstuurt naar klanten wanneer zij de door jou verstuurde factuur niet hebben betaald.
Een aanmaning is een mededeling aan de partij die het bedrag nog moet betalen. In de mededeling wordt er een laatste termijn gesteld waarin een klant nog kan betaald.

Waar moet je rekening mee te houden bij het versturen van een aanmaning ?

Wanneer je een aanmaning wil versturen moet je rekening houden met welk type klant je te maken hebt in jouw situatie. Is jouw klant een consument, dan ben je verplicht om de eerste aanmaning te versturen zonder daar aanmaningskosten voor te rekenen. Is jouw klant een bedrijf, dan ben je dit niet verplicht en kan je de in jouw algemene voorwaarden beschreven incassoprocedure volgen.

Een aanmaning is vormvrij en mag dus in verschillende vormen worden aangeboden. De schriftelijke aanmaning is gebruikelijk, maar een telefonische of mondelinge aanmaning is ook toegestaan. Echter, is het wel verstandig om hiervoor een juist document te gebruiken en deze op een bepaalde manier te verzenden naar jouw klant zodat je als ondernemer juridisch gedekt bent wanneer de klant ontkent dat hij de brief heeft ontvangen.